Hassuttelua vai vittuilua?

Facebookissa liikkuu taas hassuttelu. Se tuntuu naurattavan monia. Voisiko joku kertoa mulle mitä en tässä läpässä tajua. Miksi se enemmänkin vituttaa mua?
Arabipoika kysyy isältään:
– Isä, miksi meillä on niin oudot päähineet? Isä vastaa:
– Poikani, ne on sitä varten että suojaudutaan aavikon kuumalta auringolta.
– Entä miksi meillä on niin oudot vaatteet?
– Siksi poikani, että ne suojaa aavikon hiekkamyrskyjä vastaan.
– Entä miksi meillä on niin oudot kengät?
– Sen takia, poikani, että ne suojaa jalkoja aavikon kuumalta hiekalta. Esi-isämme ovat vuosisatojen saatossa kehittäneet nämä meidän parhaaksemme.
– Sinä olet Isä viisas. Mutta miksi me sitten asutaan Malmössä?

 

Musta tämä ei ole hauska. Musta tämä on syrjivää vittuilua. Viesti siitä, että tämän arabiperheen olisi syytä olla jossain muualla kuin Malmössä.

Siitä myös puuttuu loppulause. Isä voisi vastata yhtenä vaihtoehtona vaikka näin:

– Siksi, että meidän kiistaton, jakamaton ja kyseenalaistamaton ihmisoikeutemme on saada elää niin, että henkeämme ei uhata. Joskus sen vuoksi muutetaan uuteen maahan asumaan.

Tai vaikka vain:

– Koska haluamme olla täällä.

 

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta mun mielestäni syrjintä ei ilmene ainoastaan niin, että piirretään hakaristi otsaan ja huudetaan Vitun neekeriä. Sitä on myös hassutteluun verhottu vittuilu. Esimerkiksi juuri tämän tyyppinen kuittailu siitä, että teidän ei oikeasti kuuluisi olla täällä vaan siellä minne ”esi-isät ovat vuosisatojen saatossa teidät tarkoittaneet” (miksi muuten vapaa liikkuvuus on niin hieno ja haluttava asia silloin kun se koskee itseä, mutta muuttuu myrkyksi kun se koskee muita?). Tai vinoilu oudoista vaatteista. Olen aika varma, ihan vaikka jo islamintutkijan koulutukseni pohjalta, ettei perhe keskenään pidä vaatteitaan outoina. Joku ihan muu niitä tässä outoina pitää. Miksi?

Tiedän jo kokemuksesta leimautuvani tällä kommentilla tiettyjen ihmisten silmissä urpoksi tosikoksi. Ihan täysin fine. On tosi helppoa sanoa, että nämä on taas näitä ”Anin ihme tuhinoita” tai ”kaikesta sekin jaksaa hermostua” tai ”ei kaikkea pidä aina ottaa niin tosissaan”. Olen kuullut nuo kaikki jo tässäkin blogissa monta kertaa. En välitä pätkääkään. Jaksan hermostua tästä aihepiiristä täsmälleen niin monta kertaa, kuin näitä tuolla liikkuu. Koskivat ne sitten minkä tahansa ihmisryhmän ihmisoikeuksia hyvänsä.

Koska meillä on kaikilla ihan täsmälleen yhtä iso oikeus olla täällä. Täällä elämässä.

Ja kyllä, vieläpä ihan vaikka miten oudoissa vaatteissa hyvänsä.

Jos joku lukijani, jonka seinällä tämä tai muu vastaava on kerännyt peukutusta ja hymiöitä nyt miettii, että ei tullut ajatelleeksi asiaa tältä kannalta vaan piti viestiä vaan kepeänä hassutteluna, niin think again. Pitää tulla ajatelleeksi. Se on aikuisen ihmisen velvollisuus. Tai jos on joku perustelu sille, miksi tämä on niin hauska juttu ja mä en vain tajua, niin kertokaa nyt hyvänen aika äkkiä.

Mainokset

13 thoughts on “Hassuttelua vai vittuilua?

  1. Mä en ole tähän ”vitsiin” törmännyt, onneksi. Mun mielestä on selkeästi rasistinen, enkä ihmettele että ärsyttää.

  2. Musta tuntuu että se vitsi liittyy aika vahvasti suomalaiseen (pohjoismaalaiseen?) maahanmuuttoajatteluun: kotouttamiseen. Eli perhe noudattaa omia tapoja ja perinteitään, vaikka asuukin nykyän ihan erilaisessa kulttuurissa. Eihän niin pitäisi tehdä! Heh heh, pöljiähän ne on kun eivät ole tajunneet että täällä pohjoisessa käytetään toppatakkia eikä turbiinia.

    Joo, en tykkää. En vitsistä, enkä kotouttamisajattelusta, ainakaan siinä muodossa missä sen itse näen tapahtuvan. Buu.

    1. Juu paljon on uusiksi laitettavaa meidän ”kotouttamisessa” tällaisena kuin se nyt meillä hoituu. Ja niin kuin Facebookissa totesin yhteen keskusteluun tästä, niin mun mielestä meidän täytyisi olla nyt aika tarkkana näiden tän esimerkkini tyyppisten hassuteluiden kanssa, kun eletään varsinaisa ”vihapuheiden kulta-aikaa”. Keskustella pitää, mutta jonkin sortin hyvää makua voisi yrittää pitää yllä niiden aiheiden äärellä, jotka jo valmiiksi herkiksi tiedetään.

  3. Jaa-a. Itse ymmärsin jutun ihan eri tavalla eikä blogin kirjoittajan tulkinta vilahtanut mieleenkään ennen kuin luin sen. Minulle vitsi kuvasi enemmänkin sitä, että kun eletään malmössä, kannattaisi pukeutua siten, kuten Malmöön sopii eikä kuten aavikolle sopii. Eli vitsi naureskelisi sille, että arabit käyttävät perinnevaatteitaan olosuhteissa, joihin niitä ei ole suunniteltu ja joihin ne eivät sovi.

    Itse tosin olen sitä mieltä, että kaikelle saa nauraa ja kaikesta pitää saada vääntää vitsiä. Myös arabeista, vammaisista, blondeista, ”neekereistä” ja niin edelleen. Vitsillä voidaan kyllä alistaa, mutta koen tärkeämmäksi sen, ettei mikään aihe muuttuisi tabuksi. Se on minusta vielä vaarallisempaa, sillä vitseillä myös riisutaan aseista ja puretaan paineita. Jos niitä ei voi tehdä eli aihe on tabu, paine kerääntyy kattilaan. Se on huono juttu.

    1. Et ole ainut joka on tänään esittänyt mulle tällaisen tulkinnan. Ja toivoinkin, että saisin uusia tulkintoja, jos on joku sävy tässä läpässä joka mulle vain ei aukea 🙂
      Voin tajuta tuonkin näkökulman. Itse en tosin henk. koht. tajua mikä siinä ärsyttää, jos joku haluaa pukeutua perinteensä mukaan (koko burkhakeskustelu sitten erikseen, siihen liittyy iiiiisoja ihmisoikeuskysymyksiä, mutta tässä vitsissä olikin onneksi miesedustus niin ei tartte mennä siihen tällä erää) Itsehän haluan viilettää mikroshortseissa ja rullauistimissa, vaikkei sekään kaikista ole kivan näköistä tai edes sopivaa 😉
      Ja olen kanssasi eri mieltä siitä, että kaikesta saisi tai pitäisi vääntää vitsiä. Tabuja en minäkään tahdo ja niitä koitan itsekin rikkoa, mutta alistaminen ja loukkaaminen huumorin varjolla nyppii mua isosti. Juuri se näennäinen viattomuus, että tässä nyt vaan vähän hassutellaan. Sellainen tuolla facebookin kaltaisessa jättimäisessä yhteisössä ainoastaan tukee niitä alistavia rakenteita. Ja kun sitä painetta tässä nimeomaisessa kattilassa on niin pirusti jo ennestäänkin, niin tykkäisin huomattavasti enempi jos ihmiset löytäisivät sellaista naurettavaa, joka ei vahvistaisi eriarvoisuutta entisestään. Yksi iso kysymys musta on juuri tuo foorumi jolla nämä leviää. Tosi epäkorrektitkin vitsit tutussa porukassa tulevat tulkituksi useimmiten oikein (ja herra isä sentään, olen niiden suurimpia viljelijöitä itsekin!), mutta tuollaisessa rajaamattomassa paikassa voisi noudattaa vähän poliittisesti korrektimpaa linjaa ihan vain vaikka yhteisen hyvinvoinnin ja hyvän mielen säilyttämiseksi. Sosiaalinen vastuu ja silleen. Can you dig this? 😉

      1. Hyvä Ani!

        olen aivan samaa mieltä. Itse hymähdin tuolle vitsille, pintapuolisesti. Se kun viljelee sellaista perushuumoria kategoriasta ihminen tekee hassuja koska ei ole tullut ajatelleksi että tapoja voi muuttaa. . Ja tapojen hassuille taustoille. Mutta oikeasti tämä ei ole hauskaa. Keskustelun muka käyneet ihmiset eivät ikinä kävisi tällaista keskustelua, koska he ovat tulleet ajatelleeksi. Lisäksi turbaanit ja muut sopivat Suomen ja Malmön ilmastoon ihan hyvin. Mieluummin turbaani päässä pakkasella kuin paljain päin. Duh. Tietysti sandaalit olis hyvä vaihtaa talveksi… 😀

      2. ai niin, se vielä että tuosta paistaa läpi, että se on keinotekoisesti rakennettu vittuilemaan. Siis niin sopivasti rakennettu, että äkkiä arvaa mihin vitsi vie ja on valmis nauramaan punch linen kohdalla. Oikeassa keskustelussa isä olisi painottanut että erilaiset tavat kertovat kunnioituksesta kulttuuria kohtaan jne, siis puuttunut ”outo” sanan käyttöön ja toistoon. Toki näin saadaan huumorin kannalta oleellinen elementti mukaan, kun on vielä vähän yksinkertaisen vanhemman ulottuvuus vitsissä… Taitavaa, mutta erittäin väärin, koska tällä ei liene muuta alkuperäistä tarkoitusta kuin tarjota kasvualustaa ””

      3. ”maahanmuuttokritiikille” piti kirjoittamani, mutta sormi lipesi lähetä nappulalle… 🙂

  4. Mä jäin miettimään, saako vitsi rasistisen ja vittuilevan sävyn siksi, että kyse on nimenomaan arabeista. Jos vitsi menisi näin:

    Saamelaistyttö kysyy äidiltään:
    – Äiti, miksi meillä on niin oudot päähineet? Äiti vastaa:
    – Tyttäreni, ne kuvastavat neljää tuulen suuntaa ja suojaavat viimalta tunturissa.
    – Entä miksi meillä on niin oudot vaatteet?
    – Siksi tyttäreni, että ne suojaavat talven tuiskeilta poroja tunturissa paimentamassa.
    – Entä miksi meillä on niin oudot kengät?
    – Sen takia, tyttäreni, että poronkarva lämmittää talvella jalkojamme lumen keskellä. Esi-isämme ovat vuosisatojen saatossa kehittäneet nämä meidän parhaaksemme.
    – Sinä olet Äiti viisas. Mutta miksi me sitten asutaan talvet Marbellassa?

    Sävy ei mielestäni olisi rasistinen tai vittuileva. Ei, vaikka espanjalaiset kertoisivat sitä Espanjan auringon alla toisilleen. Ehkä vähän hölmö juttu toki, ja vitsinä huono, mutta ajatus säilyisi samana kuin alkuperäisessä – joku käyttää alkuperäisiä kansallisvaatteita tms. paikassa, jossa niillä ei ole mitään tekoa.

    Tekeekö se, että vitsin kohderyhmä ovat arabit, meistä turhan sensitiivisiä, ja luemmeko helposti rasismia siihenkin, missä sitä ei ole?

    Yhtä kaikki, en ole vitsiin törmännyt, eikä naurattanut, mutta kenenkään puolesta en tämän vuoksi osaa oikein loukkaantuakaan. Kaikki ihmiset ja ihmisryhmät, jotka käyttäyvät valtavirrasta poiketen ja varsinkin jollain tapaa ulkoasun puolesta erikoisesti, oli kyse sitten arabeista, punkkareista, hipeistä, hipstereistä, saamelaisista, vyölaukkuturisteista tai gooteista, asettavat itsensä alttiiksi vitsailulle. Se on se hinta, jonka valinnasta maksaa. Ärsyttävää, mutta sellaista se elämä on.

    1. Kiitos kommentista Johannamaria! Saan hyvin kiinni tästä ajatuksesta, ja on totta että liikaa ärsyyntymsien riski pitää tunnistaa myös. Voi olla, että olin herkillä aiheen kanssa tuota vitsiä lukiessani, ja siksi reaktio oli niin vahva, mutta silti mietin vielä seuraavaa: saamelaisvertaus toimii, jos vitsin todellisena tarkoituksena on miettiä jujua vaatetuksen / kulttuuristen piirteiden kannalta. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että se ei ollut ainakaan se ainut lähtökohta (mutta, kuten on huomattu, ihan päteviä tulkintoja on monia) On silti yksi iso ero. Saamelaisiista on heitetty erittäinkin epäsopivaa läppää vaikka kuinka, mutta tässä nimenomaisessa vitsiversiossa he lomailisivat talvet Marbellassa ja se on koko lailla eri todellisuutta kuin merkittävällä osalla meidän arabiperheistämme (ja juuri se on se osa, joihin vitsin kärki minun mielestäni on suunnattu), jotka suureksi osaksi ovat tulleet meille muuten kuin lomailumielessä vapaaehtoisesti. Marbellan loma ja diasporaan ajetuksi tuleminen eivät ole vertailukelpoisia, ja se tekee minun mielessäni vitsistä mauttoman = ettei olisi lupa olla täällä, vaikkei oikein olisi muutakaan vaihtoehtoa. Saatko kiinni ajatuksestani?
      Mutta, vielä kerran, olen samaa mieltä siitä että liika hermostuminen ja ylisensitiivisyys tämän(kin) aiheen äärellä on pahasta, Olen mm. ollut ärsyyntynyt kaikista näistä Neekerinpusu ja Musta Pekka -puhdistuksista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s